Het tweede tweede LNG schip van Costa

1 jaar geleden Pers

COSTA CRUISES : ceremonieel snijden van de eerste staalplaat van de

COSTA TOSCANA.

tweede LNG schip van Costa

Op de Meyer Turku scheepswerf is de bouw van Costa Toscana gestart. Ondertussen is men op het zusterschip Costa Smeralda met de finale afwerking van het interieur begonnen.

De twee vlaggenschepen zullen vloeibaar aardgas (LNG) als brandstof gebruiken. Van alle fossiel brandstoffen is LNG de schoonste. De Costagroep is de eerste cruiserederij om deze technologie toe te passen.

Het interieurdesign van Costa Smeralda (oktober 2019) en Costa Toscana (oktober 2021) is gebaseerd op “het beste wat Italië te bieden heeft”.

Genua – 30 juli 2019 –. Vandaag werd op de Meyer Turku werf in Finland het eerste staal gesneden van de Costa Toscana, het volgende nieuwe schip voor Costa Cruises. Costa is een Italiaanse cruiserederij die tot de grootste cruisegroep ter wereld behoort, Carnival Corporation & plc.

Costa Toscana is het zusterschip van Costa Smeralda. De Costa Smeralda zal in oktober de werf verlaten. Beide schepen worden zowel op zee als in de havens aangedreven door LNG. Liquified Natural Gas, of kortweg vloeibaar aardgas, is momenteel de zuiverste fossiele brandstof.

Het gebruik van LNG is een belangrijke stap in de weg naar een zo laag mogelijke impact op het milieu.

Wat zijn de voordelen?

  • Geen uitstoot van zwaveldioxide
  • Bijna geen uitstoot van fijn stof (een reductie tussen de 95% en 100%)
  • 85% minder uitstoot van stikstofoxide
  • 20% minder uitstoot van CO2

Het vloeibaar aardgas wordt gestockeerd in speciale brandstoftanks in de buik van het schip. Met het gas worden generatoren aangedreven. Het is als een kleine elektriciteitscentrale die stroom levert aan een kleine, drijvende stad. Ook de motoren zijn elektrisch.

De investering past in het strategisch plan van de Carnival moedergroep, om de koolstofvoetafdruk drastisch te verminderen. In 2018 slaagde de rederijgroep al om 27,6% minder uitstoot te realiseren. Dat is een pak vroeger dan de doelstelling om tegen 2020 een kwart minder CO2 uit te stoten.

De twee schepen passen in het investeringsplan van de Costa Groep, waartoe zowel de merken Costa als Aida behoren. In totaal zijn er zeven nieuwe schepen besteld, een investering van zes miljard euro. Het zevende schip komt in de vaart in 2023.

Reeds geleverd zijn AIDAnova, het allereerste LNG-cruiseschip ter wereld, en Costa Venezia (februari 2019).

Quotes van Neil Palomba, de President van Costa Cruises

“Het ceremoniële snijden van de eerste staalplaat van Costa Toscana is een nieuwe stap in ons duurzaamheidsplan. Met LNG spelen we een belangrijke pioniersrol, als onderdeel van een milieustrategie. Hiermee betreden we een nieuw tijdperk met uitstootvriendelijke brandstoffen, uiteraard zonder afbreuk te doen aan onze veiligheidspolitiek.”

“Een pionier zijn is niet eenvoudig. Vooral op gebied van LNG-bevoorrading moet er nog veel werk verricht worden.”

Design

Het design van Costa Smeralda en Costa Toscana is gebaseerd op het beste wat Italië te bieden heeft. Beide schepen werden ook genoemd naar de twee meest geliefde Italiaanse regio’s: Toscane en de populaire kusstrook op Sardinië, de Smaragdkust of Costa Smeralda.

Op het schip Costa Smeralda krijgen alle dekken en publieke ruimtes de naam van iconische Italiaanse plaatsen. Italië staat ook voor lekker eten en wijn. Samen met bekende partners en leveranciers zal men aan boord de gastronomische tradities van het land in ere houden.   

Costa Smeralda zal elf verschillende restaurants hebben, waaronder een casual restaurant voor het ganse gezin. Verder zijn er 19 bars, een spagedeelte met 16 behandelingsruimtes, een waterpretpark met glijbanen, vier zwembaden en een specifieke ruimte waar kinderen vriendjes kunnen maken.

Opmerkelijk is het feit dat er een Italiaans designmuseum zal zijn: het CoDe (Costa Design Museum).

Milieu

Zoals elke rederij van de Carnival Groep is de Costa Groep een wereldleider op gebied van milieuvriendelijke innovatie.

De Costa Groep is niet enkel de voorloper in het gebruik van LNG. Het was de eerste rederij om rookgaswassers van het type AAQS te installeren (Advanced Air Quality System), ook wel bekend als scrubber. Bijna driekwart van de vloot van de Carnival Groep is er nu mee uitgerust. Het systeem filtert de rook zodat er bijna geen zwaveloxide vrijkomt. Er is ook een vermindering van fijne stofdeeltjes met 75%, en van stikstofoxide.

Startseizoen Costa Smeralda

Op 20 oktober 2019 komt Costa Smeralda in de vaart, met een 15-daagse cruise van Hamburg naar Savona, met haltes in Rotterdam, Lissabon, Barcelona en Marseille.

Het schip wordt in Savona gedoopt op 3 november, gevolgd door een zesdaagse inauguratiecruise naar Barcelona, Marseille en Civitavecchia.

Tot april 2021 doet het schip weekcruises in de Westelijke Middellandse Zee (Savona, Marseille, Barcelona, Palma de Mallorca, Civitavecchia en La Spezia).

De routes van Costa Toscana worden binnen enkele maanden aangekondigd.