Stad Amsterdam wil geen cruiseschepen meer hebben

1 jaar geleden press b

In juni 2023 heeft het stadbestuur met meerderheid besloten om geen cruiseschepen te aanvaarden in Amsterdam . De cruiseterminal in het centrum van de stad , vlak aan het Centraal station , wordt bijna op onmiddellijke ingang gesloten .

Let op : Door de hitte en droogteperiode heeft de Nederlandse overheid in juni 2023 beslist om de zeesluis in IJmuiden waar de cruiseschepen doorvaren via de Noordzeekkaaal naar Amsterdam , zeer beperkt open te houden om de waterhuishouding van Nederland (zoet water ) zo veel mogelijk in de Lage Landen te houden . Dat had gevolg dat cruiseschepen niet naar Amsterdam konden doorvaren . Dit staat los van dit bericht .

De stad Amsterdam had een vooruitstrevend cruisebeleid ontwikkeld dat vervuilende cruiseschepen zou weren en walstroom gaat vooorzien in de cruiseterminal . Ook werd door de overheid betaalde nieuwe zeesluis in IJmuiden 2 jaar geleden in gebruik genomen om ondermeer de stad Amsterdam beter bereikbaar te maken voor cruiseschepen. Dit lijkt nu een verloren investering te zijn geweest .

De cruise port in Amsterdam is één van de meest populaire cruiseterminals ter wereld . Vele cruiseschepen vertrekkken daar voor populaire bestemmingen in de Noordzee en Noord-Europa . Dit zal dus nu stoppen . De beslissing van de Stad Amsterdam lijkt de zoveelste donderslag voor het toerisme in de stad . De cruiseschepen moeten weg, de cruiseterminal moet dicht. Door de plotse éénzijdige beslissingen hebben cruiseschepen hun vaarroutes op de minuut moeten aanpassen en hebben vele aankomende en vertrekkkende passagiers hun plannen moeten aanpassen tot veel ergenis van de cruisemaatschappijen en cruisepassagiers .

De cruiseschepen die vertrokken en aankwamen in de cruise terminal in Amsterdam hebben moeten uitwijken naar de cruiseterminal van IJmuiden die aan de vaarroute ligt van het Noordzeekanaal naar Amsterdam toe . Toekomstige vaarroutes in 2024 zijn ook aangepast en nu wordt Amsterdam (incl. IJmuiden ) definitief verlaten . Schepen gaan nu vertrekken van andere havens , zoals Hamburg of Kiel in Duitsland voor routes die vroeger via Amsterdam gingen en een excursies naar Amsterdam zullen er niet meer bij zijn .

Vaak wordt verwezen naar de vervuiling van de cruiseschepen , maar metingen hebben bewezen dat dit maar zeer klein (0,2% ?) van de totale vervuiling in de stad . Tegenstanders beweren dat een cruiseschip even vervuilend is als 18000 vrachtwagens op de Ring van Amsterdam . Het lijkt eerder een NYMBY zaak te zijn omdat cruisepassagiers te weinig uitgeven in Amsterdam of een museums bezoeken . Wie voor de eerste keer Amsterdam bezoekt , gaat voornamelijk voor de uitzicht , de huizen en boottochten in de kanalen , dan eerder een museum of winkelcentrum te bezoeken met voornamelijke internationale ketens die overal te vinden zijn. Amsterdam is nu eenmaal een museum op zichzelf. Vaak wordt vergeten dat vertrekkende passagiers vaak minstens 1 nacht verblijven in Amsterdam en de hotelprijzen in Amsterdam zijn niet goedkoop . Het is eerder te doen met de anti-toerisme politiek van de stad Amsterdam dan over cruise schepen zelf. De Passenger Terminal Amsterdam (PTA) dat eigendom is van de stad , verwacht dus dat er straks geen cruiseschepen meer zullen aankomen . Er werd een motie ingediend om de cruise terminal te verplaatsen naar de Coenhaven , Zaanstad of Velsen maar dat lijkt zeer duur en onpraktisch . De voordelen van een cruise terminal te hebben vlakbij een internationaal treinstation vallen dus weg.

In 2020 heeft de stad ook beslist om plots extra toeristenbelasting te vragen per passagier aanboord buiten de haventaxen . Cruisemaatschappijen waren daar toen al niet gelukkige mee omdat deze extra vergoeding niet meer konden doorrekenen aan hun cruisereizigers die reeds geboekt hadden. De beslissing om Amsterdam volledig links te laten liggen is dus genomen . Andere havens ver buiten Amsterdam gaan nu de aanleghaven zijn voor cruiseschepen .

Riviercruises zullen voorlopig nog wel aanmeren .