LNG Cruise Schepen

foto van LNG Cruise Schepen

Wakker liggen van de ecologische voetafdruk van jouw vakantie?


Cruiseschepen op LNG (Vloeibaar Aardgas) zijn schepen die vloeibaar aardgas als brandstof gebruiken, zoals de Icon of the Seas van Royal Caribbean en de MSC World Europa van MSC en de laatste nieuwe Costa Cruiseschepen varen op LNG (Vloeibaar Aardgas) en zijn schepen die vloeibaar aardgas als brandstof gebruiken. LNG-schepen stoten aanzienlijk minder zwavel- en stikstofoxiden uit en een beetje minder CO2 vergeleken met schepen die op traditionele scheepsbrandstoffen varen.
Hoewel LNG de luchtkwaliteit verbetert, worden er ook milieuproblemen geassocieerd met de winning, zoals methaanlekken, wat de totale klimaatimpact van LNG controversieel maak.

Voordelen van LNG-cruiseschepen

Betere luchtkwaliteit: Het gebruik van LNG vermindert zwaveldioxide-uitstoot vrijwel tot nul en vermindert stikstofoxide-uitstoot met ongeveer 85%. Verminderde fijne deeltjes: De uitstoot van fijnstof wordt met 95-100% teruggedrongen, wat de luchtkwaliteit ten goede komt.
Reductie van CO2-uitstoot: LNG-schepen zorgen voor een vermindering van de CO2-uitstoot, hoewel dit percentage lager is dan de andere verbeteringen.

Nadelen en controverses

Het winnen van aardgas voor LNG, vaak via fracking, kan leiden tot de vrijlating van methaan. Methaan is een krachtig broeikasgas en kan de totale klimaatimpact van LNG zelfs slechter maken dan die van steenkolen, zo stelt de organisatie Fossil Free.
Greenwashing: Klimaatorganisaties zoals Fossil Free stellen dat het presenteren van LNG als duurzame brandstof misleidend is .Maar dat geeft niet weg dat meerdere schepen momenteen op LNG varen om minder CO2 in de lucht te doen.

Voorbeelden van LNG-cruiseschepen

- Icon of the Seas (Royal Caribbean): Het eerste LNG-aangedreven schip van Royal Caribbean, dat ook gebruik maakt van brandstofceltechnologie en walstroomaansluitingen.
- MSC World Europa (MSC Cruises): Het eerste schip van MSC dat op LNG vaart en een belangrijke stap is in hun doel om in 2050 netto-nul emissies te bereiken.
- Costa Smeralda en Costa Toscane (Costa Cruises): Een van de eerste LNG-aangedreven cruiseschepen, een vlaggenschip van de Carnival Corporation.



Vraag die vaak gesteld wordt : Kunnen Cruiseschepen niet op waterstof varen? De huidige LNG schepen kunnen aangepast worden aan nieuwe soorten brandstoffen maar voor waterstof is momenteel het probleem het volume van de tanks , ook in bevroren toestand .
Oplossingen zijn onderweg maar dat vraagt wel nog jaren studie.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

Copyright 2025 Cruisenieuws - All rights reserved